Polykarbonaatin taivutus

Polykarbonaatin taivuttaminen. Muistaakseni kanttikonetta suositeltiin ja ilman lämmitystä. Taivutin paksun polykarbonaattilevyn vähän kaarelle lämmittämällä sitä kiertoilmauunissa niin, että se nojasi omalla painollaan kaulimeen, joka oli keskellä levyn alla. Koska materiaali imee jonkin verran kosteutta, on levyt kuivatettava ennen muovausta.


Yritän saada aikaiseksi 9gts tyylisiä ajovalojen plexejä kotikonstein. Materiaalina on 2mm UV-suojattu polykarbonaatti (Etola). Muottina toimii lähes pellille hiotut 9kuuppien pellit. Useampien kokeilujen jälkeen en ole onnistunut saamaan priimaa aikaiseksi.


Välillä liikaa lämpöä tai liian kauan . Jos on polykarbonaattia , niin valitettavasti et uunittamalla kotikonstein onnistu ( ainakaan helposti). Lexanin(=polyk.) lämpötila-alue, jossa se taipuu plastisesti, mutta ei kupli, on alle astetta. Akryylin kohdalla onkin helpompaa kun työskentelyalue on kymmeniä asteita. Mut ei hätää, lexania voi taivuttaa.


Meidän on tarkoitus ainakin omiin (3kpl s13) autoihin tuollaiset grillailla. Takalasiin taipuu polykarbonaatti suoraan. Akrylillä (PMMA) ja polykarbonaatilla (PC) on aika paljon erilaiset ominaisuudet, toinen sopii toiseen asiaan ja toinen toiseen. PMMA kestää huomattavasti paremmin esim UV -valoa jne. PMMA:stakin saadaan aikalailla kestävää, jopa 8x . Moro, te muut rakentelijat!


AT:lle meinasin tehdä paremman tuulisuojan, katsotaan kuinka käy. Etolasta ostelin 13eskolla 3mm levyn. Miten parhaiten saisi tuollaisen noin 40x60cm polycarbonaattilevyn kourumaiseen muotoon? Jos pokat ovat tukevat , eikä ole jyrkkiä mutkia , niin siinä riittää , että kappale on sahattu oikeaan muotoon.


Ehkä tuollainen pieni lämpöeristetty koppi jonne tuo muovilevy ja muotti mahtuu voisi olla viisain yritelmä taivuttaa sitä. Lämmityksen hoitamiseksi ensimmäisenä tulee mieleen sellaiset säteilylämmittimet, joita ainakin automaalaamoissa käytetään sekä pienempinä myös parvekelämmittiminä Ne saa . Lisää tuloksia kohteesta overdrive. Välimuistissa 3mm lexania ( polykarbonaatti) pala ja eikun vääntämään. Myös moottoriveneisiin erittäin hyvä. Veneissä lasin paksuus 2. Joo tuota pitää koittaa ku puhallinkin löytyy.


Tee tuo sitten vakituisella tulityöpaikalla tai vaihtoehtoisesti tulityökortin kanssa tilapäisellä . Vetomoduli kasvaa viisinkertaiseksi. Ei ole helppo lämmittämällä taivuttaa. Lisäksi PCsä on jonkiverran vettä joka höyrystyy harmaaksi lämmityskohdassa.


Myös suoruus on ongelma koska PC on suulakepuristettua ja lämmitys laukaisee jännitteet levyn sisällä. Seuraavassa on listattu muutamia asioita, jotka materiaalin käytössä on hyvä huomioida. Akryyli vai PC Akryyli on lasinkirkas ja säänkestävä materiaali.


Akryylilevyn taivutus kotikonstein siististi on vähän hankalaa mutta onnistuu lämmön avulla kun miettii lämmön ohjaamisen taivutuskohtaan, polykarbonaatilla taitaa lämpö olla kotona monesti ainoa toimiva tiukoille mutkille kun se perhana joustaa (ja lämmöllä palaa helposti). On taidelaji kotioloissa. Just kun homma näyttää menevän hyvin terä leikkaa kiinni ja pleksi halkee. Mä oon leikannu 5mm ja paksumpaa käsisirkkelillä, jossa on hienohampainen terä. Teränsäätö sillai, että se tulee juuri ja juuri läpi.


Aivan kuin vaneerin leikkauksessakin. Ohuempi menee vingulla ja . Erityisosaaminen kohdistuu akryylin ja polykarbonaatin muovaamiseen ja työstöön. Isojen, säänkestävien kappaleiden valmistuksessa olemme parhaimmillamme. Akryyli- ja PC-muovit ovat ratkaisu ikkunoihin ja suojiin, joissa lasi ei kestä.


Niitä voi taivuttaa kylmänä ja lämmitettynä kaareviksi tai kantatuiksi kappaleiksi.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Aurinkokellon suunta

Asuntovaunu purkaamo keijo salo lapua

Lattiakaivon tiivisteen vaihto